Moet mijn vrouw ook belastingaangifte doen als ik als dat zelf doe?

Ook al heeft ze nog nooit aangifte gedaan in Nl. We zijn dus getrouwd

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Moeten niet.
Het is wel verstandig en gemakkelijk om dat wel (samen) te doen.
Je hebt dan beter overzicht.
Je kunt sommige inkomsten en aftrekposten op de meest gunstige wijze verdelen.
De niet of weinig verdienende partner kan algemene heffingskorting vergoed krijgen onder de voorwaarde dat de verdienende partner tenminste dat bedrag aan belasting betaalt.
Ook kun je bij lage inkomens/weinig belasting betalen en hoge zorgkosten in aanmerking komen voor de Tegemoetkomingsregeling specifieke zorgkosten (Tsz).
Uit ervaring is bekend dat heel veel mensen (partners) TEN ONRECHTE blij zijn als ze een brief van de Belastingdienst krijgen dat ze geen aangifte hoeven te doen.
De verplichting tot aangifte is er voor mensen die een aangiftebrief krijgen en ook voor mensen die die brief niet krijgen maar belasting moeten (bij)betalen.
Je moet zelf opletten of je belasting terug kan krijgen. Dat is gemakkelijk te doen met het aangifteprogramma van de Belastingdienst van internet.
Ander voordeel van samen aangifte doen is dat je financiele situatie aandacht krijgt.
Bijvoorbeeld om het geld op slapende spaarrekeningen met gedaalde rente over te hevelen naar betere spaarrekeningen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, het is vaak voordeliger om wél aangifte te doen dan om dat niet te doen. Zo'n brief van de belastingdienst zegt eigenlijk alleen maar 'we denken niet dat we nog meer aan u kunnen verdienen'. Maar misschien kun je zelf wel geld terugkrijgen. Of in het geval van een minst verdienende parter, zelfs meer geld krijgen van de belastingdienst dan je überhaupt aan belasting zou betalen, dus 100% winst!.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die moet ik onthouden.
"Zo’n brief van de belastingdienst zegt eigenlijk alleen maar ‘we denken niet dat we nog meer aan u kunnen verdienen’." Het lijkt me een goed idee als de Belastingdienst dat ook duideljker zou communiceren met de burger, zodat minder mensen, onvolledig dus onjuist voorgelicht, geld laten liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De belastingdienst doet denk ik al genoeg om het de belastingplichtige gunstig te maken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb ik heel ander ervaringen mee.
Je krijgt een correctie van de fiscus als je te weinig inkomsten/te veel aftrekposten aangeeft.
Als je door fouten te veel belasting betaalt, hoor je niets.
Dat is m.i. niet "het de belastingplichtige gunstig te maken". .

Andere antwoorden (5)

Wel als ze inkomen geniet. Het kan op een gezamenlijke belastingaangifte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook als ze geen inkomen heeft kan aangifte bijzonder lucratief zijn.
Als jij de kostwinner bent en zij verdient geen geld dan heeft ze ook niets om aangifte over te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ookal werkt ze niet, het is verstandig om aangifte te doen.
Zij krijgt dan de heffingskorting uitbetaald die bij u afgetrokken is.
İk zou het dus wel doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ze hoeft geen aangifte te doen als de belastingdienst daar niet om vraagt. Wel moet je haar inkomen in jouw aangifte opgeven en kun je eventuele aftrekposten mogelijk verdelen zodat je deze mogelijk tegen een gunstig tarief aftrekt.

Doe je apart aangifte voor je vrouw, dan verwacht de belastingdienst dat vanaf dat moment ieder jaar en kom je daar vrijwel niet meer vanaf.
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt andermans inkomen niet in je eigen aangifte opnemen. Ook niet van de fiscale partner.
Wel kun je samen aangifte doen en dus door beiden te ondertekenen.
paulus811
13 jaar geleden
Als je getrouwd bent MOET je bepaalde inkomsten en aftrekposten van je partner wel vermelden. Ook als je hebt aangegeven dat je partner geen aangifte doet, dus ook niet 'samen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe geen aangifte met mijn partner en hij geeft dat ook aan. Ik vul elk jaar zelf een belastingaangifte in en vul daar uiteraard ook op in dat wij apart invullen.
Ik krijg elk jaar geld terug, en ook elk jaar een brief dat ik dit jaar geen aangifte hoef te doen.
Het loont dus zeker de moeite om wel aangifte te doen, ook al vragen ze er niet om. Na het invullen zie je gelijk al wat je terug kunt verwachten/bij moet betalen, dan kun je altijd nog besluiten om het niet in te sturen.
paulus811
13 jaar geleden
klopt kriz, je kunt altijd kijken wat de uitkomst is en besluiten of je aangifte doet of niet. Maar als je aangeeft dat je getrouwd bent MOET je bepaalde inkomsten van je partner wel opgeven, ook als je partner apart aangifte doet of helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie Suzy Q
als zij geen aangifte doet, loopt ze haar recht op algemene heffingskorting mis!
paulus811
13 jaar geleden
hajete,dat is dus niet waar. Algemene heffingskortingen kun je ook aanvragen via het formulier 'voorlopige teruggaaf'. Dat is iets anders dan een aangifte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar Paulus, een voorlopige aanslag (die heeft de voorlopige teruggaaf tegenwoordig vervangen) heet niet voor niets 'voorlopig'! Daar zit aan vast dat je het jaar erop aangifte doet om de definitieve cijfers op te geven. Op het formulier dat je bedoelt, vraag je niet zomaar los de algemene heffingskorting aan, je geeft een verwachting van je inkomen van het komende of lopende jaar. Dan moet je het jaar erop nog wel even bevestigen of je verwachting klopte.
paulus811
13 jaar geleden
Das allemaal waar SuzyQ, maar waar ik 'over viel' was dat hajete schreef dat ze het recht op de algemene heffingskorting misloopt als ze geen aangifte doet (lees de vraag nog even) en dat is dus niet waar vind ik nog steeds. En natuurlijk moet je het jaar erop de werkelijke bedragen aangeven om de voorlopige teruggave definitief te maken en eventueel te corrigeren. In de antwoorden is de heffingskorting erbij gehaald, maar nergens in de vraag staat dat eerder een algemene heffingskorting is aangevraagd. En we beantwoorden hier de vraag van de vragensteller toch? Of is het de bedoeling dat we in de beantwoording ook al vast rekening houden met allerlei reacties die komen gaan op het antwoord? En natuurlijk is het handig om het aangifteprogramma in te vullen, te kijken wat eruit komt en dan besluiten of je instuurt. Maar de vraag begint met 'MOET'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het is wel waar: als je een voorlopig aanslag aanvraagt, heffingskorting ontvangt en vervolgens geen aangifte doet, loopt ze alsnog het recht op algemene heffingskorting mis en moet ze alles terugbetalen. Compleet met boete omdat ze geen aangifte heeft gedaan! Je hoeft in je antwoord niet al rekening te houden met eventuele reacties, maar je moet wel weten dát je reacties kunt krijgen.
paulus811
13 jaar geleden
ja, ik schrijf toch ook dat je aangifte moet doen om een voorlopige teruggave definitief te maken? Maar ik blijf herhalen dat nergens uit de vraag blijkt dat dat het geval is. Ik denk dat we het wel eens zijn, alleen de interpretatie van de vraag verschillend is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet niet aangifte doen om 'n VA (voorlopige aanslag) definitief te maken. Vaak krijgen de 'huisvrouwen' automatisch hun AHK (algemene heffingskorting) terug zonder dat ze hiervoor ieder jaar 'n aangifte voor moeten indienen. Wél is het zo dat als manlief te weinig belasting (inkomen - de aftrekposten) zou moeten betalen (vóór aftrek loonheffing en/of dividend) naar aanleiding van zijn aangifte dan moet de vrouw het te veel ontvangen alsnog terug betalen. En dat vergeet men vaak.
Als ze geen inkomsten geniet dan niet.

Heeft ze wel inkomsten dan kun je op een formulier ook de aangifte van je partner (echtgenoot) opgeven.

Overigens als ze geen opdracht tot aangifte heeft ontvangen en jullie hebben de indruk dat ze wel IK belasting moet betalen, dan ben je verplicht een IK biljet in te vullen en op te sturen.
Maar nogmaals, dat kan ook op een formulier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig gaat dat allemaal online bij de belastingdienst, de papieren formulieren hebben ze afgeschaft ;-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar staat dat het niet online gaat of kan gaan.. En wat je invult op de computer is ook een formulier.
Daarbij gaat dat niet allemaal online. Mensen die niet beschikken over een pc (ja, die heb je nog steeds) kunnen dat ook op de "ouderwetse" manier doen.